Kardiolog MUDr. Petr Janský k Světovému dni srdce 29.09.2023

K Světovému dni srdce jsme oslovili kardiologa MUDr. Petra Janského, který mnoho let působí na klinice kardiovaskulární chirurgie 2. LF UK a FN Motol a v kardiologické ambulanci My Clinic. Je členem Evropské kardiologické společnosti, České kardiologické společnosti, České internistické společnosti, České společnosti intenzivní medicíny, zástupcem šéfredaktora časopisu Akutní a intervenční kardiologie a členem redakční rady časopisu European Heart Journal – Acute Cardiovascular Care.

Onemocnění srdce a cév představují celosvětově stále hlavní příčinu úmrtnosti a invalidity. Kardiovaskulární příčiny jsou podkladem až 30 % všech úmrtí. Přes výrazné pokroky v prevenci i v léčbě výskyt srdečních a cévních onemocnění v globálním měřítku stále stoupá.

Velmi podstatným faktorem, který přispívá ke globální epidemii kardiovaskulárních onemocnění, je prudce narůstající počet lidí v pokročilém věku. Riziko rozvoje onemocnění srdce a cév zvyšují faktory nezdravého životního stylu, mezi které patří kouření, nesprávné dietní návyky, nadměrná konzumace alkoholu či nedostatečná tělesná aktivita. To se projevuje nadváhou, vzestupem krevního tlaku a vysokými hladinami cholesterolu a cukru v krvi. Podstatnou část oběhových komplikací je možno odvrátit či alespoň oddálit ovlivněním uvedených rizikových faktorů.

Mezi nejčastější kardiovaskulární onemocnění patří ischemická choroba srdeční, srdeční selhávání, poruchy srdečního rytmu, cévní mozkové příhody a tromboembolické komplikace.

Příčinou ischemické choroby srdeční je ukládání tukových látek ve stěnách věnčitých tepen, které vede k jejich postupnému zužování až úplnému uzávěru. Nejobávanější komplikací ischemické choroby srdeční je akutní infarkt myokardu, při kterém dochází k náhlému omezení nebo dokonce přerušení průtoku krve srdečními věnčitými tepnami. To se v typickém případě projevuje tupou svíravou bolestí na přední straně hrudníku, která může vyzařovat do krku, do zad, či do horních končetin. Dalšími příznaky bývá celková nevolnost, pocení či nucení na zvracení. Infarkt myokardu se může komplikovat srdečním selháním nebo poruchami srdečního rytmu, z nichž nejzávažnější mohou vést až k zástavě srdeční činnosti a k náhlému úmrtí. Proto je při podezření na srdeční infarkt velmi důležité okamžitě přivolat rychlou záchrannou pomoc, zajistit bezpečný transport do zdravotnického zařízení a obnovit průtok krve do srdečního svalu.

Cévní mozkové příhody (mozkové mrtvice) jsou způsobeny poruchou průtoku krve mozkovými cévami nebo krvácením do mozkové tkáně. Projevují se nejčastěji náhle vzniklou, obvykle jednostrannou poruchou hybnosti končetin, zmateností, poruchou vědomí, bolestmi hlavy či poruchou řeči. I při pouhém podezření na cévní mozkovou příhodu je zásadně důležité poskytnout co nejrychleji odbornou lékařskou pomoc, která může omezit či dokonce zcela eliminovat trvalé postižení.

Velmi významným zdravotnickým problémem je nárůst výskytu poruch srdečního rytmu, zvláště fibrilace srdečních předsíní. Tato arytmie postihuje zejména pacienty ve vyšším věku. Může vyvolávat nepříjemné pocity bušení srdce a vést ke snížení fyzické výkonnosti. Nejzávažnější komplikací fibrilace síní je vznik nitrosrdečních krevních sraženin, které mohou při zanesení do krevního oběhu způsobit poruchu prokrvení mozku či jiných částí organismu. Fibrilace síní je proto jednou z nejčastějších příčin cévních mozkových příhod. Vhodnou léčbou je však možno obnovit normální srdeční rytmus či alespoň ve značné míře omezit výskyt uvedených komplikací.

V posledních době také výrazně přibývá pacientů s projevy srdečního selhávání. To se projevuje postupným zhoršováním tělesné výkonnosti, únavností, zadýcháváním, poruchami spánku a zadržováním tekutiny v organismu s tvorbou otoků. V pokročilém stadiu srdečního selhání se mohou uvedené obtíže vyskytovat i při minimální námaze nebo dokonce v klidu. Rozvoji srdečního selhání je možno účinně bránit řadou opatření, zejména důslednou léčbou vysokého krevního tlaku a diabetu, prevencí postižení srdce ischemickou chorobou srdeční a včasnou diagnostikou a léčbou srdečních chlopenních vad.

KARDIOLOGIE V MY CLINIC
Objednat se k lékaři