Prevence glaukomu

Glaukom, lidově označován jako zelený zákal, je onemocnění, při kterém dochází k postupnému odumírání vláken zrakového nervu a ztrátě vidění. Je mnoho příčin, jež se podílejí na vzniku tohoto onemocnění, které bez účinné a bezodkladně zahájené léčby vede ke slepotě.

Nejdůležitějším faktorem je vysoký nitrooční tlak. Mezi další rizikové faktory patří zhoršené prokrvení zrakového nervu, na kterém se mohou podílet cévní spazmy ciliárních tepen (občasná zúžení s následnou poruchou průtoku krve), nízký krevní tlak, cukrovka, vyšší krátkozrakost a glaukom v rodině i příbuzenstvu.

Glaukom je závažným zrak ohrožujícím onemocněním, které zpočátku nezpůsobuje bolest ani jiné obtíže, ale při jeho rozvoji dochází k nevratným změnám zrakových funkcí. Proto je pro včasnou diagnostiku glaukomu nezbytné preventivní komplexní oční vyšetření, které by se mělo provádět již kolem 40. roku věku a u osob s pozitivní rodinnou anamnézou i dříve.

Objednat se

Léčba

Onemocnění nelze vyléčit zcela, cílem léčby je snížit nitrooční tlak na hodnoty zabraňující dalšímu poškozování zrakového nervu. Léčba většinou začíná podáváním očních kapek. Při dodržení doporučeného režimu lze ve většině případů rozvoj onemocnění zastavit. Není-li tato léčba dostatečně účinná, je možno přistoupit k laserovému zákroku či chirurgické operaci oka. Běžným mikrochirurgickým operačním výkonem je tzv. trabekulektomie, kdy se sníží nitrooční tlak filtrací nitrooční tekutiny do podspojivkového prostoru pomocí filtračního polštářku.

Neléčené onemocnění vede k postupnému odumírání nervových buněk a vláken zrakového nervu. Projevuje se zpočátku výpady v zorném poli, progresí dochází k závažnému zrakovému postižení až ke vzniku slepoty.

Vyšší pravděpodobnost rozvoje onemocnění mají lidé s vysokou krátkozrakostí, cukrovkou, nízkým krevním tlakem, lidé trpící migrénami či studenými končetinami a také ti, u kterých je pozitivní rodinná anamnéza glaukomového onemocnění. Důležitým rizikovým faktorem je stres nebo dlouhodobá léčba kortikoidy.

Metody vyšetření

V ambulanci oftalmologie My Clinic Vám toto komplexní preventivní vyšetření zajistíme. Kromě vizu do dálky a do blízka s doporučením pro Vás optimální dioptrické korekce na obě vzdálenosti vyšetřujeme i barvocit, dále Vám změříme nitrooční tlak (zvýšený nitrooční tlak je nejvýznamnější rizikový faktor rozvoje glaukomového onemocnění). Na štěrbinové lampě provedeme vyšetření předního segmentu oka (víčka, spojivka, rohovka, přední komora oka, duhovka, zornice, čočka) a pomocí speciálních čoček i vyšetření komorového úhlu (místo kontaktu zadní plochy rohovky a přední plochy duhovky; k posouzení, zda se jedná o glaukom s otevřeným či uzavřeným úhlem, což je důležité pro volbu správného léčebného postupu) a očního pozadí (sklivec, papila zrakového nervu, makula – centrální oblast sítnice zajišťující nejostřejší vidění, střední i periferní část sítnice, sítnicové cévy – jediné cévy v organismu, které lze vyšetřit pouhým okem, tedy neinvazivně). V případě nálezu, který se odchyluje od fyziologické normy, provádíme fotodokumentaci předního a/nebo zadního segmentu oka.

Hodnota změřeného nitroočního tlaku může být falešně ovlivněna tloušťkou rohovky, kterou lze změřit pachymetrií, a po jejím zohlednění tak zjistit finální hodnotu Vašeho nitroočního tlaku. K vyšetřování zorného pole slouží přístroj perimetr, který odhalí výpady (skotomy) typické pro glaukom. Prostřednictvím OCT, optické koherenční tomografie, lze provést analýzu gangliových buněk sítnice a zachytit tak počínající glaukomové změny ještě před rozvojem výpadů v zorném poli. Dále lze změřit tloušťku vrstvy nervových vláken sítnice a nálezy monitorovat v čase k posouzení vývoje změn (stabilizace či naopak progrese nálezu).

Objednat se